För att underlätta administrationen av olika typer av beställningar har nu Nilex utvecklat en ny modul där användarna själva via ett webgränssnitt kan beställa. Det kan vara allt i från att skapa, ändra eller ta bort konto eller beställa hårdvara, mjukvara eller kommunikation. Modulen skapar ett Helpdeskärende först när beställning är godkänd. När en beställning är klar skickas e-post till ansvarig chef och i texten finns en länk som är kopplat till beställningen via ett webgränssnitt. Genom, att klicka på länken hamnar ansvarig handläggare i ett fönster där man endast kan godkänna eller avslå beställningen.
Via Nilex självservice portal kan användaren beställa saker som exempelvis datorer. hårdvara, mjukvara eller telefoner. Det blir först ett ärende när beställning är godkänd. När en beställning är klar skickas e-post till ansvarig chef och i texten finns en länk som är kopplat till beställningen via ett webgränssnitt. Genom, att klicka på länken hamnar den ansvarige i ett fönster där man kan godkänna eller avslå beställningen.