Ärendehanteringssystem för både små och stora företag - Nilex
Kunder
Företag
Cerdo Bankpartner
Findus
FlexLink
Helsingborgs Dagblad
KappAhl
Metsä
Mölnlycke Healthcare
New Wave
PEAB
Schenker
Strålfors
Skolor
Kommuner
Landsting, sjukvård
Statliga Verk

KappAhl

KappAhl valde Nilex Enterprise® för sin IT Support


KappAhl är en ledande nordisk modekedja med cirka 270 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen. Affärsidén är att erbjuda prisvärt mode för många människor. De designar, marknadsför och säljer kläder för hela familjen, men riktar sig särskilt till kvinnor mellan 30 och 50 år som handlar till hela familjen. KappAhls vision är att bli Nordens ledande och mest lönsamma modekedja för denna kundkategori.

 

KappAhls huvudkontor ligger i Mölndal, strax utanför Göteborg. Härifrån sköts bland annat design, inköp och marknadsföring. Lagerhållning och varufördelning till butikerna på alla marknader hanteras av distributionscentralen som ligger i anslutning till huvudkontoret. Båda byggnaderna är prisbelönta för sin arkitektur.

 

Inom KappAhl arbetar totalt cirka 3 700 personer. Av dem arbetar de flesta (cirka 3 200) i butik. Mer än 90 procent av de anställda är kvinnor. Även i företagsledningen är kvinnorna i majoritet (fem av sju). Under tolvmånadersperioden med slut den 31 augusti 2007 var omsättningen 4,5 miljarder kronor exklusive moms och rörelseresultatet 618 miljoner kronor.

 

I takt med att verksamheten växte, konstaterade IT-avdelningen att deras verktyg för att hantera infrastrukturen bestående av ca 2 000 PC och kassaterminaler i de 270 butikerna hade begränsningar. Detta orsakade driftsstörningar, försenade serviceåtgärder och många incidenter som störde affärsverksamheten. Man bestämde sig då för att införa best-practice processer, baserade på ITIL för att uppnå ett bättre utnyttjande av IT-infrastrukturen.

 

I slutet av 2005 kontaktades de för första gången och efter ett antal möten och produktpresentationer, bestämde sig KappAhl våren 2006 för att köpa NilexPlus®. Deras uppställda krav på enkelhet, användarvänlighet, funktionalitet och att det skulle vara ett ITIL certifierat standardprogram för att underlätta ITIL implementeringen, uppfylldes med NilexPlus®.

 

Mattias Kristensson, systemansvarig för Nilex på KappAhl: "Med NilexPlus® och resultatet från ett ledningsinformationsprojekt kunde vi implementera ITILs rekommendationer för att registrera och hantera processerna incident, change, release m.fl., men också implementera verksamhetens specifika krav tack vare programmets flexibilitet. Dess enkelhet och överskådlighet gjorde att implementeringen av ITIL-processerna i NilexPlus® gick mycket snabbt".

 

KappAhl har implementerat Nilex HelpDesk, Gruppfunktion, MailService, HelpDesk Webb, NDS Integrator, Fältberoende/Mappningsfunktion, Webbanmälan, Schemalagda ärenden, Aktivitetsstyrning, Nilex Inventariesystem och Bevakning.

 

Mattias Kristensson: "Vi har nu använt NilexEnterprise sedan 2006 och är mycket nöjda med såväl programmet som service och support. Att Nilex bedriver en ständig utveckling av programmet och ger oss kunder möjlighet att påverka har varit ytterligare en bekräftelse på att vårt val var rätt".

 
Nilex i Helsingborg AB   Östra Sandgatan 12, 252 27 HELSINGBORG     Tfn växel: 042-18 00 50    E-post: kundservice@nilex.se eller support@nilex.se    Fax: 042-210776
© Copyright Nilex i Helsingborg AB 2013  All rights reserved