Ärendehanteringssystem för både små och stora företag - Nilex
Kunder
Företag
Cerdo Bankpartner
Findus
FlexLink
Helsingborgs Dagblad
KappAhl
Metsä
Mölnlycke Healthcare
New Wave
PEAB
Schenker
Strålfors
Skolor
Kommuner
Landsting, sjukvård
Statliga Verk

Mölnlycke Healthcare

Mölnlycke Health Care valde NilexPlus® för supporten av 4000 användare i 26 länder och 5 världsdelar.

Mölnlycke Health Care grundades 1997 genom ett köp av SCA:s kliniska division Mölnlycke i Sverige och fusion med finska Tamro Oy. Köpare var det svenska venture capital bolaget Nordic Capital och ett flertal välkända svenska institutionella investerare. Nyckelpersoner i företagsledningen erbjöds aktier och aktieoptioner av de nya ägarna.

Efter förvärv och organisk tillväxt uppnådde bolaget 2003 en omsättning på 4.246 Mkr med antalet anställda 4000 i ca 26 länder och 5 världsdelar.

Mölnlycke Health Care är idag en av världens ledande tillverkare och leverantör av engångs artiklar som operationsrockar och operationslakan. Inom sårläkningsindustrin är bolaget ännu bara en starka i Europa, men speciellt de avancerade produktsortimentet har också en stark tillväxt i USA. Bolaget har två affärsområden: Surgical respektive Wound Care med en säljorganisation i USA respektive Europa/RoW samt en central global administration.

Företagets starka expansion ledde till att man tittade sig om ett efter ett nytt Ärendehanteringssystem i slutet av 2002 och i detta arbete träffade man på Nilex på Comdex Scandinavia i januari 2003.

Anna Stewart, Helpdeskansvarig:
"Vi tittade och testade de ledande systemen på marknaden och var eniga i projektgruppen att NilexPlus® var det system som bäst uppfyllde vårt hårt ställda krav på pris/prestanda. Det integrerade ärendehanterings- och inventariesystemet och tilläggsmoduler som t.ex. Gruppfunktion, Adapter Active Directory och Systemkontroll gör NilexPlus® till ett av marknadens mest funktionella system.”

Mölnlycke Health Cares helpdesk är uppdelad i de två enheterna: IT-support med 26 handläggare och SAP-support med 25 handläggare. De har i genomsnitt 150 respektive ärenden per vecka. Man använder också tilläggsmodulerna Mailservice och webbapplikationen.

I inventariesystemet finns för närvarande 1000 inventarier registrerade. Med tilläggsmodulen Systemkontroll scannar nätet av varje dag men informationen importeras i NilexPlus 1 gång i veckan för att de alltid skall vara uppdaterade på vilka hård- och mjukvaror som används. Licenshantering och webbapplikationen är andra tilläggsmoduler som används.

Anna Stewart:
"Vi har nu haft NilexPlus® sedan i september 2003 och har bara goda erfarenheter av såväl programmet som kontakterna med Nilex. Att kunna diskutera och påverka programmets utveckling upplever vi som något väldigt positivt. NilexPlus® är ett enkelt användarvänligt system med mycket god funktionalitet och Nilex som företag flexibelt och lyhörda för önskemål om förändringar och nya funktioner.”
 
Nilex i Helsingborg AB   Östra Sandgatan 12, 252 27 HELSINGBORG     Tfn växel: 042-18 00 50    E-post: kundservice@nilex.se eller support@nilex.se    Fax: 042-210776
© Copyright Nilex i Helsingborg AB 2013  All rights reserved